Tegenwoordig rijd ik dagelijks van Dubai naar Abu Dhabi en weer terug. Een uur rijden en precies 100 kilometer enkele reis. Wanneer je eenmaal Dubai uit bent en voorbij industrieterrein Jebel Ali kan de cruise control aan op 120 en begint het laveren. Van de vier banen zijn baan twee en drie voor "langzaam verkeer", althans personenauto's die zich tussen de 100 en 120 kilometer per uur rijden. De snelle auto halen links of rechts in, soms met een snelheid van 140 - 160 kilometer per uur. De rechterbaan is voor kleine trucks en autobussen. Als de ene truck sneller gaat dan de andere, dan schuift de voorste een baan op naar links, zodat de inhaler er rechts voorbij kan. Logisch? Ik weet het niet, maar het gebeurt nu eenmaal. De meest linkerbaan is voor de ongeduldige, vaak local, bestuurders. Ga je niet snel genoeg of blijf je even te lang hangen na een inhaalmanoeuvre, dan kleven ze knipperend en toeterend aan je achterbumper. Daarom rijd ik meestal op baan twee of drie van rechts en laveer om de trucks en langzamer rijdende auto's heen. 'T is een soort constante slalom en je moet er wel met je hoofd bijblijven.
Laatst hoorde ik op de radio dat in de GCC landen, de Gulf Cooperation Council (Bahrain, UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Oman en Qatar), er ieder uur een verkeersdode valt te betreuren. Dat is natuurlijk een statistiek waar je niet bij wilt horen en recent is de overheid ook een grote campagne begonnen om het aantal verkeersdoden in 2012 drastisch te verminderen. Maar goed, het is een grote regio met zo'n 40 miljoen inwoeners en ik ga ervan uit dat de meeste ongelukken in Saudi Arabia gebeuren gelet op het aantal filmpjes op You Tube met idiote stunts.
Langs de weg staan flitspalen die bij een snelheid boven de 140 kilometer per uur geld gaan kosten en iedere tien of vijftien kilometer passeer je een politieauto die geduldig langs de weg wacht op overtreders, als een snoek in ondiep water. Ter ere van het einde van de Ramadan dat deze week gevierd wordt met het Eid al Fitr feest, biedt de politie tot 30% korting aan aan automobilisten die hun bekeuringen per direct betalen. Misschien een idee voor het CJIB in Nederland?
Meestal luister ik naar de radio naar de breakfast-show met Kenny en Akelia. Die zijn minder leuk dan de Catboy en Geordiebird op radio 2 in Dubai, maar helaas valt voorbij Jebel Ali het signaal van die weg en dan moet je alsnog ergens anders op afstemmen. CB en GB zijn echter buitengewoon grappig en ik betrap me er regelmatig op dat ik hardop zit te lachen...in m'n eentje.
Op gezette tijden passeer je een benzinepomp, waar het altijd druk is. Zaak is om strategisch te tanken en dus liefst niet onderweg. Het merk auto dat je rijd moet je dan ook niet uitkiezen op PK's of opties, maar op waar de tankdop zit. De meest voorkomende merken hier hebben de tank aan de linkerkant en dus zijn de pompen aan die kant altijd drukker dan de andere. Gelukkig tankt mijn auto rechts, dus kan ik een lange neus maken naar de andere rijen wachtenden.
Halverwege is een wegrestaurant, maar er is geen afslag naartoe. Er is slechts een gat in de vangrail en bezoekers verlaten zo via de vluchtstrook de snelweg en keren er ook weer terug. Ter hoogte van het restaurant lopen ook altijd voetgangers, vaak op zoek naar een lift en niet zelden steken groepjes mensen de snelweg over met gevaar voor eigen leven.
Wanneer mensen naar Dubai komen kan niet iedere nationaliteit zijn / haar rijbewijs omzetten, dit geldt slechts voor 33 nationaliteiten, waaronder Nederlanders. De overigen moeten ter plaatse opnieuw rijles nemen en examen doen, wat niet zelden vier of meer pogingen kost. Desalniettemin rijden veel bestuurders alsof verkeersborden en -regels niet voor hen gelden en doen ze gewoon wat hen het beste uitkomt. Kortom nooit een saai moment op de snelweg.
Laatst hoorde ik op de radio dat in de GCC landen, de Gulf Cooperation Council (Bahrain, UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Oman en Qatar), er ieder uur een verkeersdode valt te betreuren. Dat is natuurlijk een statistiek waar je niet bij wilt horen en recent is de overheid ook een grote campagne begonnen om het aantal verkeersdoden in 2012 drastisch te verminderen. Maar goed, het is een grote regio met zo'n 40 miljoen inwoeners en ik ga ervan uit dat de meeste ongelukken in Saudi Arabia gebeuren gelet op het aantal filmpjes op You Tube met idiote stunts.
Langs de weg staan flitspalen die bij een snelheid boven de 140 kilometer per uur geld gaan kosten en iedere tien of vijftien kilometer passeer je een politieauto die geduldig langs de weg wacht op overtreders, als een snoek in ondiep water. Ter ere van het einde van de Ramadan dat deze week gevierd wordt met het Eid al Fitr feest, biedt de politie tot 30% korting aan aan automobilisten die hun bekeuringen per direct betalen. Misschien een idee voor het CJIB in Nederland?
Meestal luister ik naar de radio naar de breakfast-show met Kenny en Akelia. Die zijn minder leuk dan de Catboy en Geordiebird op radio 2 in Dubai, maar helaas valt voorbij Jebel Ali het signaal van die weg en dan moet je alsnog ergens anders op afstemmen. CB en GB zijn echter buitengewoon grappig en ik betrap me er regelmatig op dat ik hardop zit te lachen...in m'n eentje.
Op gezette tijden passeer je een benzinepomp, waar het altijd druk is. Zaak is om strategisch te tanken en dus liefst niet onderweg. Het merk auto dat je rijd moet je dan ook niet uitkiezen op PK's of opties, maar op waar de tankdop zit. De meest voorkomende merken hier hebben de tank aan de linkerkant en dus zijn de pompen aan die kant altijd drukker dan de andere. Gelukkig tankt mijn auto rechts, dus kan ik een lange neus maken naar de andere rijen wachtenden.
Halverwege is een wegrestaurant, maar er is geen afslag naartoe. Er is slechts een gat in de vangrail en bezoekers verlaten zo via de vluchtstrook de snelweg en keren er ook weer terug. Ter hoogte van het restaurant lopen ook altijd voetgangers, vaak op zoek naar een lift en niet zelden steken groepjes mensen de snelweg over met gevaar voor eigen leven.
Wanneer mensen naar Dubai komen kan niet iedere nationaliteit zijn / haar rijbewijs omzetten, dit geldt slechts voor 33 nationaliteiten, waaronder Nederlanders. De overigen moeten ter plaatse opnieuw rijles nemen en examen doen, wat niet zelden vier of meer pogingen kost. Desalniettemin rijden veel bestuurders alsof verkeersborden en -regels niet voor hen gelden en doen ze gewoon wat hen het beste uitkomt. Kortom nooit een saai moment op de snelweg.