woensdag 20 januari 2010

De weg kwijt...

Ik ben regelmatig de weg kwijt...in meerdere opzichten welteverstaan. Als ik bijvoorbeeld probeer te ontdekken wanneer Eid al Adha, een van de belangrijkst Islamitische feestdagen, officieel begint. Op de website van Gulf News zegt men op 27 November, op de radio roept men 26 November en op de website van de Dubai government is geen enkele datum te bekennen. Het is op zich een bekend fenomeen omdat de Islam de maankalender hanteert en niet de Gregoriaanse. En de maankalendar gaat altijd voor, zo ondervond ik vorig jaar toen ik wilde inchecken richting Riyadh op het vliegveld van Dubai. Ik mocht van Saudi Airlines niet mee omdat mijn Saudi visum die dag afliep; althans volgens de Hijri kalendar, de Gregoriaanse kalender me nog een week respijt gaf. Maar goed, het is dus regelmatig flink zoeken.


Vaker nog ben ik letterlijk de weg kwijt. Wegwerkzaamheden zijn nog altijd aan de orde van de dag en gelukkig levert het op de lange termijn veel verbeteringen in de doorstroom op. Chinese staatsaannemersbedrijven zijn overal tegelijk aan het werk en leggen kilometers en kilometers nieuw asfalt aan. Helaas levert het op de korte termijn nog weleens verwarring op; zo is de ingang van onze wijk van de ene op de andere dag een paar honderd meter verlegd om een nieuwe rotonde aan te leggen. Een afslag op de snelweg blijkt plotsklaps gesloten; drie kilometer verderop kunt u gerust een U-turn maken! Kortom, ook hier is het flink opletten en zoeken.

Let wel, die werkzaamheden maken het verkeer een stuk veiliger! De Al Khail Road, die ik dagelijks neem op weg naar mijn werk, kent nog altijd een stuk of wat grote rotondes daar waar wegen elkaar kruisen. Zes banen met verkeer komen tegelijk aan, maar hebben verschillende bestemmingen. Vrachtwagens mogen alleen de eerste twee rijstroken van rechts berijden, maar moeten toch vaak linksaf. En dat terwijl de linker drie banen met ongeduldige personenauto's rechtsaf willen. U begrijpt; ergens op die rotonde geeft dat een probleem! Als dan ook nog de vrachtwagens met een gangetje van dertig kilometer per uur voorttuffen en de personenauto's gemiddeld met een kilometer of zeventig, dan levert dat nog wel eens een aanrijding of op zijn minst een onveilige situatie op. Iedere dag moet je wel een noodstop maken of een flinke dot gas geven om de vrachtwagen nog net af te snijden; sorry! Assertief rijden is absoluut noodzakelijk, maar ook het recht van de sterkste geldt: Range Rover gaat voor Toyota Corolla en locals gaan voor expats. Gelukkig worden deze rotondes allemaal vervangen door ongelijkvloerse kruisingen, maar het duurt nog wel een jaar of twee voordat alles klaar is.

Al eerder meldde ik dat in Dubai de meeste locaties geen adres hebben. Veelal vind je je bestemming aan de hand van een "landmark", zoals de Burj el Arab, Interchange 2 of een wijkaanduiding als Satwa of Karama. Moet je nog wel weten waar die zijn en hoe er te komen. Ook hebben veel bedrijven zelfgemaakte plattegrondjes op hun website, maar zonder vermelding van schaal &/of kompasrichting; ga maar eens zoeken! Laatst moest ons espressoapparaat gerepareerd en hoewel achteraf het 10 minuten rijden van mijn werk was, kostte het me meer dan een uur om het bedrijf te vinden! Grretverdrrrie!

Gelukkig is daar het navigatiesysteem; maar die blijkt niet zozeer geschikt om locaties te vinden, immers niet bestaande adressen kun je niet invoeren, maar dan in ieder geval om weer thuis te komen. Dus tegenwoordig als we eenmaal de bestemming hebben gevonden slaan we die onmiddelijk op. Met enige schaamte moet ik bekennen dat ik de opslagfunctie pas recent heb ontdekt, zeg maar anderhalf jaar na aanschaf van de electronische wegwijzer. Maar ja, beter laat dan nooit.

Thuiskomen is nu een eitje en de eerstvolgende keer rijd je probleemloos naar je vorige bestemming. De tandarts, drankenwinkel, het nederlands Consulaat Generaal en m'n werk staan er nu in; meer heb je niet nodig toch? Als ze nu maar niet verhuizen... Oh ja, het espressoapparaat werkt weer en een flinke dosis cafeine helpt gelukkig ook nog om de boel onder controle te houden.