Dubai is een pittig land voor de gemiddelde auto...en die moet dan ook vaker voor controle naar de garage. Iedere 5000 kilometer welterverstaan. De Al Tayer Ford-garage aan Sheikh zayed road is spic en span; je zou er van de vloer kunnen eten. Er staat een tiental bruggen waar de autos worden geïnspecteerd en naast iedere brug staat een bureau met zitje waar de klanten door de service coördinator te woord worden gestaan terwijl de auto een meter of 2 hoger naast je op de brug zweeft. De auto wordt vóór én na een grote beurt op de brug gehesen en bekeken. Er lopen meer medewerkers, autoverplaatsers en mechaniciens in de garage rond dan vandaag de dag op beursplein 5...denk ik.
Onderweg naar de afspraak was me al te binnen geschoten dat ik mijn auto deze maand een jaar heb. En dus is de verzekering en registratie (RDW) aan vernieuwing toe...oeps de registratie is al verlopen. Gelukkig geldt voor de verzekering een maand overlap om een eventuele overstap mogelijk te maken, dus ik kan de weg nog op. Terwijl ik de auto achterlaat voor service en met een taxi naar HP kar, probeer ik de verzekeringsman te bellen. Ik weet niet eens hoe de verzekeringsmaatschappij heet, maar de verzekering werd er bij aankoop gratis bijgeleverd, dus mijn vriend Elie van Al Tayer weet ongetwijfeld waar ik moet zijn. Na 2 telefoontjes begrijp ik dat je eerst de verzekering moet verlengen en dan pas de registratie bij de Road & Transport Authority (RTA) kunt vernieuwen. Zowel de verzekeraar als de RTA houden kantoor bij de dealer Al Tayer, dus da's lekker makkelijk.
Als ik 's middags volgens afspraak de auto ga halen en eerst de verzekering wil verlengen komt de eerste kink in de kabel; Athar van de verzekering is in geen velden of wegen te bekennen. Hij neemt de telefoon niet op en ook collega's kunnen hem niet bereiken. Net als ik wil opgeven en van plan ben de auto op te halen en de papierwinkel op te schorten tot morgen belt hij op; sorry, sorry, sorry; vergadering blabla. De auto is klaar, maar ik besluit toch de verlenging liever nu te regelen, dus zoek Athar weer op. Een formulier verder en 700 Euro lichter, is de verzekering voor opnieuw een jaar een feit, inclusief de dekking voor "bloodmoney", voor 't geval je iemand dodelijk aanrijdt.
De RTA houdt kantoor naast Athar en hier komt tegenvaller 2; om de registratie te kunnen verlengen moet je eerst eventuele openstaande boetes &/or overtredingen cash afrekenen. En hoewel ik op de hoogte was van 2 parkeerovertredingen blijken er meer in het systeem van de RTA te staan. Aangezien ik buiten de datum en het bedrag de overtreding het Arabisch niet verder kan ontcijferen, zit er niks anders op dan in het naastgelegen winkelcentum 200 euro te pinnen en maar gewoon te betalen. Ik ontdek nog wel dat ik 4 "slechts" en J 3 overtredingen hebben begaan, dus het kan de beste overkomen...
Een half uur verder zijn de boetes betaald en heb ik een fraaie kwitantie met stempel als bewijs. Tegenvaller 3 volgt; aangezien mijn auto 2 jaar oud is moet hij getest worden voor de registratie. Een soort APK. Dat kan nog vandaag, maar dan moet ik wel even naar het teststation in Barshaa. Inmiddels is het donker en ik zoek mijn weg op onbekend terrein, waar het 's avonds om 8 uur een drukte van belang is en bij het loket maak ik kenbaar dat de auto moet worden getest voor de verlenging van de registratie. Ik krijg een volgnummer en mag verderrijden naar het testgedeelte; 10 rijen breed, volop auto's in verschillende fases van testen. Een monteur gebaart dat ik de auto moet achterlaten en wijst naar het nabijgelegen gebouw voor ongetwijfeld meer formulieren en wat verder nog?
Er zijn weer veel loketten en wachtenden en ik probeer uit tevinden wat ik moet doen. Na navraag bij een loket of 3 is de uitkomst dat ik gewoon moet wachten op mijn beurt. Na een kwartier klingelt de bel en nummer 449 licht op. De auto is goedgekeurd volgens het formulier dat slechts 10 euro kost. Als ik vraag naar het nieuw registratiebewijs blijkt dat ik toch nog in een andere rij moet plaatsnemen. Na nog een half uur en ongeveer 75 euro, loop ik uiteindelijk met het felbegeerde pasje naar buiten. Mission accomplished; verzekering en registratie; check! Begonnen om 4 uur 's middags, thuis om 9 uur 's avonds. Maar ja, dan kan ik wel weer 5000 kilometer scheuren voor de volgende grote beurt...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten