Nu de Dubai Dog Academy haar drukste seizoen beleeft, deze week hadden we overdag zo'n 17 honden in huis, werd het voor mij tijd om weer wat anders te doen. Gelukkig kan dat want er is een nieuwe hulp aangenomen. Dit keer ligt de nadruk niet op schoonmaken, maar op honden hanteren en wandelen. Ook was een rijbewijs een vereiste om honden, kinderen &/of boodschappen te kunnen vervoeren. En zo troffen we, gedurende een middag interviewen, Chris. Hij had gereageerd op de sollicitanten via Dubizzle en bevond zich in een gevarieerd gezelschap van (taxi) chauffeurs en house boys uit Sri Lanka, India, Pakistan en de Filippijnen. Natuurlijk kwam niet iedereen opdagen en daarom hadden we de interviews ieder kwartier gepland en wie wel kwam moet even wachten, maar dat vond niemand een probleem.
Chris had hiervoor vijf jaar gewerkt als beroepsduiker in Dubai; schepen van onderen schoonmaken en werkzaamheden aan de schroef enzovoort uitvoeren. Zeven dagen per week drie uur duiken, drie uur pauze en dat rond de klok in ploegendienst. Begin dit jaar was hij teruggegaan naar Sri Lanka om te trouwen en nu was hij weer in Dubai met z'n echtgenote en op zoek naar werk, maar liever niet weer duiken, want dat is een behoorlijk slopend beroep. En zo is hij de nieuwe assistent hondentrainer / bedrijfsleider. Oorspronkelijk was hij trouwens ooit kapper en afgelopen week heeft hij al Peppi en Pepper van een nieuw kapsel voorzien. Volgende week is Tim aan de beurt. En zo biedt de Dog Academy weer een extra service aan!
Maar goed, ik ging wat anders doen en weer aan de slag na ruim zes maanden "sabbatical". Ik heb van iedere seconde genoten en kan het iedereen aanraden. Sterker nog, volgens mij zou iedereen een "mid career" break moeten nemen om even het hoofd te laten doorwaaien. Daarna kun je er de volgende twintig jaar weer met hernieuwde energie tegenaan. Maar goed het helpen in de Dog Academy van 's morgens vroeg tot 's avond laat begon bijna op een baan te lijken en dus voelde de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging. Voelt tijd? Nou ja, je begrijpt waar ik heen wil...
Zo werk ik nu op het hoofdkantoor van Etihad Airways, "The national airline of the UAE". Vorige week had ik een introductie training en moest er een nieuw visum worden aangevraagd en deze week begon het echte werk. Als onderdeel van de training kregen we een rondleiding door de gebouwen en zagen onder andere de vluchtsimulatoren van binnen en ook de training waar de cabin crew gasten leert bedienen. Ja, onze klanten zijn geen passagiers, maar gasten en da's een blangrijk verschil zo werd ons geleerd.
Etihad bestaat nog maar sinds 2003, maar inmiddels kent het bedrijf zo'n achtduizend medewerkers en vliegt naar 66 bestemmingen. Dit jaar komen er nog vier bij en over de komende twee jaar worden de honderd nieuwe bestelde toestellen afgeleverd. Dus genoeg werk aan de winkel. Gisteren had ik bijvoorbeeld een vergadering waar de bemensing van de organisatie op de nieuwe bestemming Malediven werd besproken. Opvallend was dat veel mensen zich daarvoor wilden aanmelden...dit jaar volgen nog de Seychellen, Düsseldorf en ChengDu in China. Voor de laatste twee was de animo beduidend minder. Als ik het goed heb begrepen moet ik wellicht binnenkort naar China om daar de werving van medewerkers te organiseren.
 |
crew oefenglijbaan te water; helaas niet in gebruik |
 |
tot slot een heuse brandblusoefening |
 |
speelgoed voor piloten |
Enig nadeel aan Etihad is dat hun policies voorschrijven dat we in Abu Dhabi moeten gaan wonen, want daar is het hoofdkantoor gevestigd. Gelukkig hebben we nog een paar maanden respijt en kunnen we rustig onze nieuwe hoofdstad verkennen voordat alle puzzelstukjes van school, werk, huis enz in elkaar moeten passen. En ach, een verhuizinkje meer of minder daar worden we hier niet koud van. Warm is het toch wel ;o)