Hoera; er is post onderweg uit Nederland! Naar verluid was de goedheiligman, of één van zijn vertegenwoordigers de afzender. Helaas heeft zijne excellentie in alle drukte het pakket gericht aan ons huisadres; Street 4 / Villa 7 en niet aan de postbus. Emirates Post, in tegenstelling tot TNT, bezorgt niet aan huis...tja sommige dingen zijn nu eenmaal anders in den vreemde.
Na wat heen en weer gemail lukt het om met behulp van het verzendingsnummer het pakket te traceren op de website van Emirates Post. Het pakket is aangekomen in de Central Post Office oftewel het CPO. Zoals eerder gemeld zijn adressen hier schaars en de website vermeld geen adressen van de verschillende postkantoren. Het call-center nummer levert een cultureel interessant gesprek op, maar verder weinig bruikbare informatie; ik versta er geen snars van... Consultatie van verschillende collega's levert verschillende meningen op waar de lokatie wellich ongeveer zou kunnen zijn. Uiteindelijk biedt Google Maps uitkomst en gewapend met een kaartje met vlaggetje toog ik op weg.
Ik heb écht geluk; zonder veel omzwervingen en een klein rondje (3 keer rechts is ook linksaf) ontwaar ik plotseling het postkantoor aan mijn rechterkant. Eenmaal binnen is het een drukte van belang en mag ik op advies aansluiten bij loket 7. Oh, oh, er zijn 15 wachtenden voor u! Gelukkig gebeurt er op een postkantoor van alles; tassen worden ter plekke in dozen omgekieperd en met veel tape tot een zending omgebouwd. Er wordt druk gestempeld door ervaren ambtenaren en de vele aanwezige nationaliteiten voorzien het tafereel, via hun mobiele telefoon, van een bijzondere couleur locale. Ook staat er een klantvriendelijke service-zuil met per etage een aantal stekkers van verschillende merken mobiele telefoons waar je je mobieltje gratis kunt opladen tijdens het wachten.
Bij loket 7 moet ik uiteindelijk het pakketnummer opgeven en 7,25 dirham afrekenen voor handling en opslag, zo'n 1 euro 50. Vervolgens wordt het pakket opgesnord en gaat door een heuse scanner onder toeziend oog van een douanebeambte die permanent ter plaatse is gestationeerd. Op basis van de scan vindt al dan niet verder onderzoek plaats: "scissors!" en menig pakket gaat open. Na inwendig onderzoek volg veelal een onbegrijpelije berekening waarop de ontvanger tegen betaling van invoerrechten(?) het pakket mag meenemen. Omslachtig maar tegelijkertijd toch ook weer efficient.
Weer een ervaring rijker genieten we 's avonds, weliswaar enige tijd na de terugkeer van de Sint in Spanje, volop van échte Nederlandse pepernoten, chocolade letters en strooigoed. Dank u Sinterklaasje!
Na wat heen en weer gemail lukt het om met behulp van het verzendingsnummer het pakket te traceren op de website van Emirates Post. Het pakket is aangekomen in de Central Post Office oftewel het CPO. Zoals eerder gemeld zijn adressen hier schaars en de website vermeld geen adressen van de verschillende postkantoren. Het call-center nummer levert een cultureel interessant gesprek op, maar verder weinig bruikbare informatie; ik versta er geen snars van... Consultatie van verschillende collega's levert verschillende meningen op waar de lokatie wellich ongeveer zou kunnen zijn. Uiteindelijk biedt Google Maps uitkomst en gewapend met een kaartje met vlaggetje toog ik op weg.
Ik heb écht geluk; zonder veel omzwervingen en een klein rondje (3 keer rechts is ook linksaf) ontwaar ik plotseling het postkantoor aan mijn rechterkant. Eenmaal binnen is het een drukte van belang en mag ik op advies aansluiten bij loket 7. Oh, oh, er zijn 15 wachtenden voor u! Gelukkig gebeurt er op een postkantoor van alles; tassen worden ter plekke in dozen omgekieperd en met veel tape tot een zending omgebouwd. Er wordt druk gestempeld door ervaren ambtenaren en de vele aanwezige nationaliteiten voorzien het tafereel, via hun mobiele telefoon, van een bijzondere couleur locale. Ook staat er een klantvriendelijke service-zuil met per etage een aantal stekkers van verschillende merken mobiele telefoons waar je je mobieltje gratis kunt opladen tijdens het wachten.
Bij loket 7 moet ik uiteindelijk het pakketnummer opgeven en 7,25 dirham afrekenen voor handling en opslag, zo'n 1 euro 50. Vervolgens wordt het pakket opgesnord en gaat door een heuse scanner onder toeziend oog van een douanebeambte die permanent ter plaatse is gestationeerd. Op basis van de scan vindt al dan niet verder onderzoek plaats: "scissors!" en menig pakket gaat open. Na inwendig onderzoek volg veelal een onbegrijpelije berekening waarop de ontvanger tegen betaling van invoerrechten(?) het pakket mag meenemen. Omslachtig maar tegelijkertijd toch ook weer efficient.
Weer een ervaring rijker genieten we 's avonds, weliswaar enige tijd na de terugkeer van de Sint in Spanje, volop van échte Nederlandse pepernoten, chocolade letters en strooigoed. Dank u Sinterklaasje!

Geen opmerkingen:
Een reactie posten